Pis La Marga van de Gele Schweitz.
TYPE: MOTORTANKSCHIP
SCHEEPSNAAM: PIZ LA MARGNA
MOTOR – PK: MWM – 2 X 750 PK
LAADVERMOGEN: 1809 TON
AFMETING: 94,78 X 11,04 M
Een motortankschip is een schip dat speciaal is ingericht voor het vervoer van vloeistoffen, gassen en poedervormige producten en voorzien is van een eigen voortstuwing.
De begaafde Zwitserse scheepsbouwingenieur John Moor had voor de BRAG Tankschiffahrt AG een prachtig model tankschip ontworpen. Rheinwerft Mombach uit Mainz Mombach kreeg opdracht van de BRAG, deze mooi gelijnde tankmotorschepen van 85 m lang en 11,04 m breed te bouwen. In 1955 werden deze 2 tankschepen van circa 1500 ton met de namen PIZ BERNINA en PIZ PALÜ te water gelaten. De schepen van de BRAG werden vernoemd naar bergen in Zwitserland. In de machinekamer stonden twee zware MWM motoren van elk 500 pk deze schepen waren niet alleen de mooiste maar ook de snelste schepen op de Rijn.
Maar het kon nog mooier, sneller en groter want John Moor paste zijn scheepsbouwtekeningen aan. De twee nieuwe tankschepen werden 10 m langer naar 95 m en kregen een laadvermogen van circa 1800 ton. Echter het belangrijkste uiterlijke kenmerk was dat de stuurhut niet meer achterop stond maar op 1/3 deel vanaf het voorschip geplaatst werd.
Scheepswerf Mombach bouwde ook deze zeer fraai, geveegde tankschepen. In 1957 kwamen de PIZ JULIER en de PIZ LA MARGNA in de vaart. Beide schepen hadden twee 750 pk MWM motoren. Wat deze schepen nog sneller maakte als de PIZ BERNINA en PIZ PALŰ.
In 1999 werd de PIZ LA MARGNA verkocht naar België. Het schip heeft vanaf november 2015 in het Straatsburgdok te Antwerpen opgelegd gelegen. Er was door het Schiffsmuseum Basel een plan ontwikkeld om het schip te restaureren. Helaas was dit veel te duur en is één van de 'mooiste schepen op de Rijn' in 2020 gesloopt.