WYSIWYG Web Builder
Zwarte Zwaantje, veerpont van Gorichem.
Zwarte Zwaantje zinkt bij uitdokken
13-09-2005
ROTTERDAM 12/9 - Het speeltuinschip 'Zwarte Zwaantje', de vroegere veerpont Gorinchem V, is donderdag 8 september na het uitdokken gezonken bij scheepswerf Van Brink (pier 8) in Rotterdam. Het vaartuig is nog niet geborgen en door de RPA afgebakend met boeien. Het Zwarte Zwaantje heeft zijn ligplaats in de Maashaven en zou na de dokbeurt door de welzijnsstichting AMVV worden overgedragen aan de LOVK, de vereniging voor Landelijke Onderwijs aan Varende Kleuters.

Zwarte Zwaantje even terug in Gorinchem.
GORINCHEM 13/5 - De Gorinchem V is even terug in Gorinchem. Na de festiviteiten rond 'Tien jaar Veerdienst Gorinchem' gaat de voormalige stoomveerboot weer snel terug naar Rotterdam, want wie goed kijkt ziet natuurlijk direct dat dit het Zwarte Zwaantje is, de kleuterspeeltuin van de AMVV uit de Maashaven.

foto (c) Lilian van Hiele De start van de jubileumviering vond vorige week woensdag plaats in de bibliotheek van Gorinchem waar tot 31 mei een tentoonstelling te zien is over de complete historie van de Gorkumse veren. Ook daar neemt de Gorcum V, die 1933 tussen Gorinchem en Sleeuwijk ging varen, in filmpjes en met scheepsmodellen een prominente plaats in. Ter gelegenheid van de festiviteiten bood Adri Barèl, de eerste directeur van de AMVV, Johan Hania, de eigenaar van de huidige veerdienst bij de officiële opening van de tentoonstelling het opgepoetste bakboordlicht van de Gorinchem V aan.

De Gorinchem V (37.24x13.01 meter) werd gebouwd bij werf De Klop in Hardinxveld. In september 1944 werd het schip aan de Sleeuwijkse kant gebombardeerd en in april 1946 door drie bokken gelicht. Daarna bleef het veer in de vaart tot het begin zestiger jaren overbodig werd door de aanleg van de Merwedebrug. In 1994 werd de veerdienst in ere hersteld tijdens groot onderhoud van de brug in de A27. In dat jaar maakten honderdduizend mensen gebruik van het veer, nu zijn dat er jaarlijks ruim vierhonderdduizend, waarvan een derde toeristen die een (fiets)tocht tussen Gorinchem, Sleeuwijk Woudrichem, Vuren en/of  Loevestein maken.
De AMVV kocht het schip in 1967 met de bedoeling er een drijvend schipperscentrum van te maken. Voor de Bonte Zwaan in Amsterdam en de Witte en Zwarte Zwaan in Rotterdam werd echter steeds een ander schip gekozen en uiteindelijk werd de Gorinchem V in 1980 met steun van de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland opgeknapt en als speeltuin ingericht.
Het 'Zwarte Zwaantje' blijft tot eind mei in Gorinchem, waar het tijdens Open Havendag op 21 mei niet alleen als erfstuk bekeken kan worden maar ook als terras wordt gebruikt. Daarna krijgt het schip een dokbeurt en wordt het door de AMVV overgedragen aan de LOVK, de vereniging voor Landelijke Onderwijs aan Varende Kleuters.